- Proces adaptacji dziecka w przedszkolu

Mamo, tato, wszystko będzie dobrze!

Moje pierwsze dni w przedszkolu


Pierwsze dni września są zazwyczaj bardzo trudnym czasem zarówno dla dzieci, które przychodzą pierwszy raz do przedszkola, jak również dla starszaków. Jednak to również ciężka próba dla rodziców, którzy muszą rozstać się z maluszkiem, będącym wcześniej cały czas w domu. Dzieci są często płaczliwe, nerwowe i przewrażliwione, bo spotykają się z nowym otoczeniem, obcymi dziećmi i paniami. Jednak też niektórzy rodzice nie zachowują się lepiej, płacząc pod drzwiami tak samo jak ich dzieci. Rozumiemy to wszyscy, ale każdy musi przez to przejść, aby później było lepiej.

Możemy udzielić rodzicom kilku sprawdzonych rad, które ułatwią proces adaptacji dziecka w przedszkolu.

Mamy powinny zadbać o to, by ranne pożegnanie nie odbywało się w pośpiechu. Jednak nie należy przedłużać samego momentu rozstania. Nasz pobyt w sali też nie zmienia sytuacji. Dziecko na chwilę się uspokaja, ale gdy nie widzi mamy, zaraz zaczyna płakać. Robią to też inne dzieci, które dotychczas były spokojne. Najlepszym wyjściem z sytuacji jest pozostawienie dziecka pod opieką nauczycielki. Na pewno znajdzie ona sposób, by szybko zainteresować czymś dziecko i zachęci do wspólnej zabawy. Dzieci bardzo szybko oswajają się z sytuacji i zaczynają rozrabiać i dobrze się bawić, kiedy rodzic w tym czasie zamartwia się w pracy, często niepotrzebnie.

W swoim postępowaniu bądźcie rodzice konsekwentni. Jeśli decydujecie o wybraniu dziecka o 13.00, to przestrzegajcie tego ustalenia. Każda zmiana( chyba że jest czasem taka konieczność) bardzo mocno wpływa na emocje dziecka i w sytuacji kiedy znów musi pozostać dłużej w przedszkolu, płacze i ciągle wygląda przez okno czekając na przyjście rodzica. A mogłoby ten czas spędzić twórczo i radośnie.

Co może zrobić rodzic, by ułatwić dziecku przekroczenie progu przedszkolnego?

* Wytwarzać u dziecka pozytywne nastawienie do przedszkola
* Stopniowo dostosowywać rytm dnia dziecka do tego, jaki panuje w przedszkolu (np. zbliżone pory posiłków, przesunięcie drzemki na godzinę odpowiadającą porze leżakowania)
* Kształtować u dziecka umiejętności porozumiewania się z innymi dziećmi i dorosłymi (poprzez zachętę do prowadzenia rozmów, dzielenie się przeżyciami)
* Włączyć dziecko w przygotowania do pójścia do przedszkola, kupując wspólnie piżamkę czy przytulankę, która będzie mu towarzyszyć
* Przeprowadzić tzw. trening umiejętności społecznych, polegający na doświadczaniu przez dziecko przebywania z innymi dorosłymi i dziećmi, a także rozstania z rodzicami
* Wdrażać dziecko do samoobsługi (samodzielne jedzenie łyżką, mycie rąk, załatwianie potrzeb fizjologicznych, zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby)
* Dostarczać dziecku materiały plastyczne, z którymi zetknie się w przedszkolu
* Stopniowo oswajać dziecko z okolicą, budynkiem przedszkolnym, placem zabaw a także salą i personelem placówki

Rodzicu pamiętaj, że adaptację utrudniają:

* twoje wyrzuty sumienia
* niepokój o dziecko
* brak zaufania do placówki
* podejrzliwość w stosunku do personelu
* brak jasnych reguł
* traktowanie dziecka przedmiotowo
* pośpiech i zdenerwowanie
* spóźnianie się
* brak czasu dla dziecka
* obrażanie się na dziecko
* odrzucenie czy brak zrozumienia dla jego zachowań

Dobre rady na pierwszy dzień:

* opowiedz dziecku jak będzie wyglądał jego dzień i postaraj się, by tak było
* wstańcie na tyle wcześnie, by dać dziecku szansę na spokojne zjedzenie śniadania i inne rutynowe czynności
* możliwie konkretnie powiedz dziecku, kiedy je odbierzesz (np. po obiedzie, a nie „za chwilkę”) i koniecznie dotrzymaj obietnicy
* nie przeciągaj pożegnania- nic tak nie utrwala płaczu dziecka jak świadomość, że za jego pomocą może ono osiągnąć to, na czym mu w danej chwili zależy
* kontroluj co mówisz do dziecka
* bądź świadomy, że często drugie pożegnanie jest trudniejsze i bardziej dramatyczne od pierwszego.

Literatura:

A. Landy, M. Kwiatkowska, Z. Topińska, „Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym”
J. Lubowiecka „ Trudności dziecka w przystosowaniu do przedszkola”, Wychowanie Przedszkolne 6/2001



Autor: Agnieszka Ryba

Przedszkolowo.pl logo